Ik heb dit weekend een Mariner aangeschaft. Hij is gebouwd door Nimbus in opdracht van Arend bloem. Er moet behoorlijk wat aan gebeuren, maar daar was de prijs ook naar. Hieronder volgen eerst een aantal plaatjes met uitleg over de staat waarin hij nu verkeert. Ik zal in dit topic bij gaan houden wat ik allemaal heb gedaan en hoe. Misschien wel interessant voor iemand die ooit eenzelfde project van plan is uit te gaan voeren.
Er zitten op diverse plaatsen wat "spinnenwebben" in de gelcoat. De ergste op het achterdek. Dit ligt volgens mij aan een ontwerpfout van nimbus. De kajak is verstevigd met ingelamineerd schuim. Dit schuim op de bodem van de kuip, op het voordek net voor de kuip en achter het achterste luik. Het stuk net tussen het achterste en mijn dagluik is niet verstevigd. Hier zit ook precies het schot tussen achter- en dagcompartiment. Precies op de rand van het schot is de gelcoat beschadigd. Je kunt op deze plek het dek ook makkelijk induwen. Dit ga ik verder verstevigen met een extra glasmat.
En hier nog een plaatje van de kuip, waarbij je goed de het ingelamineerde schuim kan zien.
Na een proefvaart zaterdag stond het achtercompartiment half vol water. Bij het bekijken voor het varen was het me al opgevallen dat deze kajak al wel een tijdje geleden een kielstrip had kunnen gebruiken en dat er waarschijnlijk een klein scheurtje aan de achterkant van de kiel zat. Met het luik halfvol kon ik meteen goed zien waar het lek zat. Het was inderdaad het vermeende scheurtje. Het water kwam er met een mooi straaltje uit. Op de foto is het ook goed te zien. De voor en achterkant van de kiel wil ik ook extra verstevigen met glasweefselband.
Verder zit er nog een klein gaatje in de zijkant (ongeveer 1 bij 2 cm beschadigd glasweefsel). Het is provisorisch gerepareerd bij de laatste trektocht. Ik ga het slechte weefsel uitslijpen en het permanent repareren.
Verder zijn er nog een aantal minder fraai ogende kleine reparaties gedaan. Deze ga ik netjes afwerken. Door het vrij veel aanwezig zijn van de "spinnenwebben" heb ik gekozen de kajak te voorzien van een nieuwe laag topcoat. Hierbij kan ik dan gelijk kiezen voor een veiligere kleur.
Mocht het allemaal nou niks worden dan kan ik hem altijd nog als bloembak gebruiken. Staat best leuk in je huiskamer .
Komende paar weken hoop ik de romp te kunnen doen.