Zo, hier even een update, mocht het iemand interesseren. Vandaag voor het eerst een flink stuk met de gp gevaren, zo'n twee en een half uur. Ik moet zeggen dat het niet helemaal tegenvalt, ik heb ook niet het gevoel dat het langzamer gaat, alhoewel dat wel zo is. De heenweg was pal tegen de westenwind in, en het viel me op dat met de gp tegen de wind in fijner peddelt dan met de wind in de rug. Als het namelijk makkelijk vaart ga je op van alles letten, totdat je bij wijze van spreken op een bepaald moment nog niet meer weet hoe je het ding vast moet houden.
Maar goed, mijn ervaringen: de drie factoren waar ik het meest op gelet heb, geluidloos in het water zetten aan het begin van de slag, geluidloos uit het water halen aan het eind van de slag, en proberen om geen "luchtslierten" te trekken aan de tip, gingen na vrij korte tijd al prima. Ik heb de manier van peddelen gevarieërd, vlak, gewoon, en iets verder naar voren, bijna met gestrekte armen zal ik maar zeggen. Alles wel veelal vanuit de armen, die beschrijvingen van "de armen an sich stil houden en de slag vanuit het draaien van het lichaam laten komen" kwam bij mij niet zo uit de verf. Ik moet wel zeggen dat het nogal vermoeiend is om jezelf als het ware constant "in de gaten te houden", je wordt dat vrij snel moe, en dan ging ik maar gewoon verder met peddelen, en keek af en toe of alles nog goed ging qua plons-vrij in en uit het water, enz. Wel viel me op dat ik op een bepaald moment bezig was met de handen te werken zoals je bij een normale peddel doet, d.w.z. met de rechterhand hield ik de steel continue vast, maar de linker liet elke slag los, waarna ik de steel (en dus de bladhoek) iets verdraaide. Is volgens mij niet de bedoeling, ik weet trouwens niet of je geacht wordt de steel gewoon altijd met beide handen vast te houden, of dat je net voor het inzetten van elke slag de greep ontspant, en iets draait met de steel, of de hand. Ik had op een bepaald moment een blaar op de duim links, omdat ik dus een tijdje bij elke slag de peddelsteel losliet, verdraaide, en weer vast pakte. Ik moet er wel even bij zeggen dat de peddel nog niet helmaal is afgewerkt, moet nog gladder geschuurd worden, en nog een laagje houtverzegeling/epoxy er op. Aan de rechterhand bleek later trouwens nog een stukkie vel van een centimeter lang te ontbreken; omdat de duim en wijsvinger de steel vast hebben, liggen de overige vingers op het dikkere gedeelte van de steel (eigenlijk dus het begin van het blad) op het taps uitlopend gedeelte wat er weer voor zorgde dat de nagel van de ringvinger zijn buurman in de huid zat te krabben, maar dat bleek later pas. Nog een ander fenomeen merkte ik trouwens thuis pas (even een uitleg-met-omweg): ik heb zo'n klein graskantmaaiertje waar je niets van merkt zolang je er mee werkt, maar na afloop blijken je zenuwen in de onderarm nogal door elkaar geschud te zijn, als je dan bijvoorbeeld een lepel vasthoudt, of iets probeert op te schrijven, dan blijkt dat je nogal beeft, iets wat pas een paar uren later helemaal over is. Welnu, dat had ik vanmiddag na terugkomst precies hetzefde. Ik wist al dat de gp (doet trouwens vrijwel elke peddel) vibreerde als je hem in het midden vasthoud en een tik geeft op een blad (ik bedoel gewoon op het droge), en toevallig zag ik vanmorgen dat als ik de gp horizontaal op het water liet vallen, dat dan de steel in het midden even na-trilde. Doet ie dus waarschijnlijk ook tijdens het gewone varen, allen merk ik het dan niet (later wel dus).
Zo, dat was dat, als ik de ceder-uitvoering af heb eens kijken wat die doet (zal ongeveer de helft lichter zijn), al met al valt het me tot nu toe niet tegen, al geeft ik licht de voorkeur aan m'n Lettmann Ergonom.
Groet, Jan.